افزایش فشار هزینه‌های تعمیر خودرو بر جیب مردم در آستانه سال جدید

با فرارسیدن سال جدید و تعطیلات عید نوروز، تقاضای مالکان خودروها برای بهینه‌سازی و تعمیر خودرو افزایش می‌یابد. بااین‌حال طی سال 1402، مبالغ لازم برای انجام تعمیرات خودرو به شکل فزاینده‌ای افزایش یافتند. افزایش هزینه‌های تعمیرات حتی برای خودروهای داخلی، باعث شده است تا مالکان بسیاری از انجام تعمیرات صرف نظر کنند.


افزایش 30 درصدی اجرت تعمیر خودرو در سال 1402

اگر این روزها در خیابان‌ها و جاده‌های ایران تردد کنید، خودروهایی را خواهید دید که به وضوح دچار مشکلات فنی و ظاهری هستند. بااین‌حال همچنان مالک درحال استفاده از این خودرو است، چرا که بودجه لازم برای انجام تعمیرات را ندارد. این موضوع در مورد خودروهای مدل پایین و قدیمی نمود جدی‌تری پیدا می‌کند. افزایش هزینه‌های تعمیرات خودرو، فروشندگان قطعات یدکی و همچنین تعمیرکاران را به فروش اقساطی وادار کرده است. درواقع اگر تعمیرکاران و فروشندگان لوازم یدکی خدمات و اجناس خود را به‌صورت اقساطی عرضه نکنند، مشتریان اندکی خواهند داشت.

 

روزنامه آرمان امروز در جریان گزارشی به این موضوع پرداخته است. این روزنامه برای جمع‌آوری اطلاعات، از اطلاعات ارائه‌شده توسط اتحادیه صنف دارندگان تعمیرگاه، اتوسرویس، پارکینگ، کارواش و امدادخودروی تهران استفاده کرده است. به گفته این اتحادیه، اجرت تعمیرات خودرو طی سال 1402 در مقایسه با سال پیش از آن، 30 الی 35 درصد افزایش داشته‌اند. علاوه‌براین، تعداد قطعات یدکی تقلبی و قاچاق موجود در بازار نیز طی سال 1402 افزایشی چشمگیر داشته و به چالشی جدی در کشور بدل شده است.

 

بازگشت بازار قطعات یدکی به چند دهه قبل!

افزایش شدید قیمت قطعات خودرو، باعث شده است تا بازار قطعات یدکی دست دوم (استوک) نیز گرم‌تر از سال گذشته شود. به‌عبارتی کاسبان همانند چند دهه گذشته، قطعات یدکی مستعمل را تعمیر می‌کنند و آن‌ها را به مشتریان می‌فروشند. هزینه لازم برای خرید قطعات استوک کمتر از قطعات نو است، به‌همین دلیل است که مالکان خودروها به خرید قطعات استوک علاقه نشان می‌دهند.

طی سالیان گذشته، همواره مشکل کمبود قطعات یدکی در بازه‌های زمانی مختلف وجود داشته است. امروزه این مشکلات وجود ندارند اما افزایش شدید قیمت‌ها، میزان خرید قطعات را کاهش داده است. درواقع قطعات یدکی به میزان لازم در بازار وجود دارند اما مشتریان از توانایی لازم برای خرید این قطعات برخوردار نیستند.

 

به گفته «علیرضا نیک‌آیین»، رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تهران، مراجعه مردم برای تعمیر خودرو نیز طی سالیان اخیر افزایش یافته است. مشتریان قادر به تعویض خودروهای قدیمی خود نیستند، از این رو ناچار هستند تا آن‌ها را برای تداوم مصرف تعمیر کنند. همچنین کاهش کیفیت خودروهای داخلی و قطعات یدکی خودروها، باعث شده است تا مالکان بیشتر از گذشته نیاز به تعمیرات خودرو داشته باشند. به گفته علیرضا نیک‌آیین، عمر قطعات نصب شده روی خودروهای صفرداخلی در برخی موارد به یکسال هم نمی‌رسد. به بیان دیگر مصرف‌کنندگان ایرانی در مقایسه با گذشته هزینه بیشتری را صرف خرید خودرو می‌کنند، درحالی‌که این خودروها از کیفیت لازم برای خدمت‌رسانی به مشتریان برخوردار نیستند.

 

منبع : دیجیاتو

مدیر ۱۴۰۲/۱۲/۱۹

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید