قیمت‌گذاری خودرو به وزارت صمت سپرده شد؛ آغاز تدریجی آزادسازی نرخ‌ها

براساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت‌گذاری خودرو از این پس به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان سپرده خواهد شد. وزارت صمت نیز بر روند قیمت‌گذاری خودرو نظارت خواهد کرد. از آن‌جایی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان زیرمجموعه وزارت صمت است، بنابراین قیمت‌گذاری خودرو به این نهاد سپرده شده است. شورای رقابت از این پس تنها نقش نظارتی را ایفا خواهد کرد و درصورت بروز تخلف، به مشکلات پیش‌آمده رسیدگی می‌کند. تمامی این تغییرات از طریق اصلاح دستورالعمل مصوبه 543 تنظیم بازار خودرو این شورا به وجود آمده‌اند.

«سپهر دادجوی توکلی»، سخنگوی شورای رقابت، در این خصوص گفت: «براساس این اصلاحات از این پس نظارت شورا درخصوص محاسبه و ابلاغ محاسبه، پسینی بوده و وزارت صمت مکلف است قیمت‌های محاسبه‌شده توسط سازمان حمایت را ابلاغ نماید و چنانچه در نحوه اجرا شاهد ایراد باشیم، شورا ورود خواهد کرد.»

 

تغییرات بیشتر در فرآیند عرضه و قیمت‌گذاری خودرو

علاوه بر تغییر در متولی قیمت‌گذاری خودرو، نظارت بر عرضه این کالا نیز به وزارت صمت سپرده شده است. عرضه‌کنندگان خودرو مکلف هستند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه خودرو ثبت کنند. نظارت و سیاست‌گذاری در این خصوص با وزارت صمت است. همچنین بندی به دستورالعمل تنظیم بازار خودرو شورای رقابت اضافه شده است که براساس آن، وزارت صمت می‌تواند پیشنهاد خروج یک مدل خودرو از شمول قیمت‌گذاری دستوری را ارائه دهد. تمامی این اقدامات به‌نوعی نشان‌دهنده آزادسازی قیمت خودرو طی روش گام‌به‌گام هستند.

 

پیش‌بینی می‌شود با تعیین قیمت خودرو از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، سیاست‌های وزارت صمت با شدت بیشتری در بازار خودرو اعمال شوند. همچنین بسیاری از خودروهای مونتاژی و بالارده به‌تدریج از سامانه یکپارچه عرضه خودرو خارج می‌شوند. با آزادسازی گامبه‌گام قیمت خودرو و خروج اکثر مدل‌ها از سامانه یکپارچه، این سامانه نیز به کار خود پایان خواهد داد و فروش خودرو همانند گذشته به وب‌سایت فروش اینترنتی خودروسازان سپرده خواهد شد. البته باید مدت زمان قابل‌توجهی را برای تحقق این پیش‌بینی صبر کنیم. البته باید خاطرنشان کرد که روند افزایش قیمت خودرو در بازار از هم‌اکنون آغاز شده است.

منبع : دیجیاتو

مدیر ۱۴۰۲/۱۰/۲۱

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید