صنعت خودروسازی ایران و قطعه‌سازان خشمگین؛ وقتی هیچ‌کس راضی نیست!

«مازیار بیگلو»، عضو انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، در حاشیه یک نشست خبری، نارضایتی قطعه‌سازان از صنعت خودروسازی ایران را بیان کرد. به گفته او، تنها خودروها و قطعه‌های چینی اجازه عرضه در بازار ما را دارند. بنابراین تمامی خودروها و قطعات آن‌ها در بازار ما چینی شده‌اند.

به گفته رئیس انجمن قطعه‌سازان، خودروسازان داخلی 544 میلیون دلار ثبت سفارش برای واردات قطعات انجام داده‌اند. به بیان دیگر، خودروسازان تمایلی به خرید قطعات از قطعه‌سازان داخلی ندارند و به‌جای آن ترجیح می‌دهند قطعه‌ها را از طریق واردات و شرکت‌های چینی تأمین کنند.

این اقدام خودروسازان موجب نارضایتی قطعه‌سازان شده است. شرکت‌های قطعه‌سازی داخلی همواره از پرداخت‌های دیرهنگام خودروسازان بابت سفارش‌هایشان ناراضی هستند. درهمین‌حال، خودروسازان میلیاردها تومان را هزینه ثبت سفارش خرید قطعات از شرکت‌های چینی می‌کنند؛ بنابراین اعتراض قطعه‌سازان به این کار قابل درک است.

 

صنعت خودروسازی ایران و مشکلات همیشگی

البته خودروسازان دلایل خود را برای خرید قطعه از چینی‌ها دارند. به بیان آن‌ها، قطعه‌سازان داخلی قطعات را گران‌تر از چینی‌ها می‌فروشند. بنابراین خرید قطعات از چین برای خودروسازان صرفه بیشتری دارد. این رویه که نوعی لجبازی میان قطعه‌سازان و خودروسازان است، باعث می‌شود تا صنعت خودروسازی ایران بیش از گذشته در اختیار چینی‌ها قرار بگیرد.

مازیار بیگلو در بخش دیگری از سخنانش به کمبود نظارت از سوی وزارت صمت اعتراض کرد. به گفته او، در هیچ برهه‌ای در حوزه خودرو و قطعه تا این اندازه علنی به‌سمت چین نرفته بودیم. نهادهای نظارتی و وزارت صمت خود را به خواب زده‌اند و پولی که باید به جیب کارگر و صنعت ایران برود، به جیب چینی‌ها می‌رود. بیگلو در ادامه گفت: «در شرایط فعلی خودروساز زیان‌ده، قطعه‌ساز و مصرف‌کننده ناراضی و فقط شرکت‌های چینی راضی هستند. البته در پایان باید اضافه کنیم که صنعت قطعه‌سازی نیز نقطه ضعف‌های بسیاری دارد و همین موارد باعث شده است تا مشتریان نیز از کیفیت قطعات داخلی رضایت نداشته باشند.»

مدیر ۱۴۰۲/۰۸/۲۴

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید