سود بازرگانی واردات خودروهای برقی افزایش یافت، تفاوت در وعده و عمل

طی ماه‌های گذشته شاهد رونمایی گسترده از خودروهای برقی و هیبریدی در ایران بودیم. همزمان چندین ایستگاه شارژ نیز در شهر تهران افتتاح شد. با این حال به نظر می‌رسد که بین وعده و عمل در زمینه واردات خودروهای برقی تفاوت معناداری وجود دارد. هیات دولت در جریان جلسه اخیر خود، تعرفه واردات تمامی خودروها به کشور را تغییر داد. البته این تغییر به طور مستقیم در تعرفه رخ نداده، بلکه سود بازرگانی حاصل از واردات افزایش را تجربه کرده است.

براساس مصوبه هیات وزیران در آبان‌ماه 1402، سود بازرگانی خودروهای برقی وارداتی به 11 درصد افزایش یافته است. این سود در گذشته صفر درصد بود که اکنون افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. بنابراین خودروهای الکتریکی پیش از واردات به کشور، 11 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند.

 

افزایش سود بازرگانی واردات خودروهای برقی، هیبریدی و درون‌سوز

علاوه خودروهای برقی، سود بازرگانی سایر خودروها نیز افزایش یافته است. براین اساس سود بازرگانی خودروهای 1500 سی‌سی و کمتر نیز از صفر به 11 درصد،  خودروهای 1501 تا 2000 سی‌سی از 11 به 16 درصد و خودروهای 2001 تا 2500 سی‌سی از 28 به 46 درصد افزایش یافته است. بنابراین سری جدید خودروهای وارداتی که هم‌اکنون در حال خروج از گمرک هستند، با قیمت بیشتری نسبت به گذشته در اختیار مشتریان قرار خواهند گرفت. به طور مثال سود بازرگانی چانگان CS35 پلاس سایپا با حجم موتور 1.4 لیتر اکنون به میزان 11 درصد افزایش یافته است. بنابراین سری جدید این خودرو حدود 120 میلیون تومان گران‌تر از قبل به دست مشتریان خواهد رسید.

افزایش سود بازرگانی خودروهای برقی و سایر اتومبیل‌های وارداتی نشان می‌دهد که رویه دولت در حوزه واردات خودرو تغییر کرده است. با توجه به تعرفه‌ها و سودهای بازرگانی تعیین شده برای خودروهای وارداتی برقی و هیبریدی، نباید انتظار داشت که این خودروها با نرخی معقول به بازار کشور برسند. بنابراین رویای واردات انبوه خودروهای پاک بار دیگر از دست رفت.

منبع : دیجیاتو

مدیر ۱۴۰۲/۰۸/۱۴

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید