صادرات خودرو، اولویت خودروسازان ایرانی نیست

«کامبیز میرکریمی»، عضو هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران و روسیه، در گفتگو با خبرگزاری ایلنا از بی‌توجهی خودروسازان ایرانی به موضوع صادرات خودرو سخن گفت. به گفته میرکریمی، خودروسازان ایرانی تمایل دارند تا محصولات خود را در بازار داخلی عرضه کنند و تمایل چندانی برای صادرات به روسیه ندارند. عدم تمایل خودروسازان ایرانی به صادرات درحالی رخ می‌دهد که حجم تجارت ایران و روسیه از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است.

ارزش صادرات ایران به روسیه در سال 1397 کمتر از 280 میلیون دلار بوده است اما این رقم در پایان سال 1402 به حدود یک میلیارد دلار رسید. با وجود رشد سه‌برابری صادرات ایران به روسیه، خودروسازان ایرانی سهمی از این رشد ندارند.

 

چرا خودروسازان برای صادرات خودرو بی‌میل هستند؟

در سالیان نه‌چندان دور، خودروسازان ایرانی محصولاتی همچون سمند و پژو 206 را به روسیه صادر کرده بودند. با این حال در شرایط فعلی، ایران‌خودرو و سایپا تمایلی برای ورود به بازار روسیه ندارند. پیش از این در دیجیاتو نیز به این موضوع پرداخته بودیم. رسانه‌های روسی در پاییز و زمستان سال 1402 از پایان پروسه واردات خودرو از ایران خبر دادند. ایران‌خودرو و سایپا در میانه راه ورود به بازار روسیه، از ادامه مسیر منصرف شدند.

 

به گفته میرکریمی، صادرات خودرو از ایران به روسیه در حیطه تصمیمات دولت است. خودروسازان خصوصی در این زمینه فعالیت چندانی ندارند و تنها دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا برای ورود به بازار روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند. البته اخباری از حضور کرمان‌موتور در بازار خودرو روسیه منتشر شد که هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است. خودروسازان خصوصی ایرانی درحال‌حاضر ترجیح می‌دهند به جای صادرات خودرو به روسیه، در بخش صادرات قطعات خودرو فعالیت داشته باشند.


آن‌گونه که میرکریمی می‌گوید، خودروسازان داخلی قادر به تأمین تقاضای صادراتی نیستند. ایران‌خودرو و سایپا حتی در تأمین تقاضای بازار داخلی نیز ناتوان هستند، بنابراین بدیهی است که صادرات در اولویت برنامه‌های آن‌ها نباشد. خودروسازان ایرانی تنها در صورتی می‌توانند به صادرات فکر کنند که پیش از آن نیاز بازار داخلی به‌طور کامل تأمین شده باشد.

 

منبع : دیجیاتو

مدیر ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید