میزان ذخیره بنزین در کارت سوخت چقدر است و برای چه مدت باقی می‌ماند؟

یکی از مسائل مهم برای مالکین خودروها، میزان ذخیره بنزین در کارت سوخت و مهلت انقضای آن است. این موضوع برای افرادی که مالک چند خودرو یا موتورسیکلت هستند و به‌طور متناوب از آن‌ها استفاده می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای دارد. ازاین‌رو در این مطلب نگاهی به این موضوع و میزان ذخیره برای خودروهای مختلف داشته‌ایم.

میزان ذخیره بنزین در کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها

از زمان آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین، سقف مدت‌زمان ذخیره بنزین در کارت‌های هوشمند سوخت برای خودروهای شخصی و موتورسیکلت 6 ماه درنظر گرفته شد که از اردیبهشت‌ماه 99، به 9 ماه افزایش یافته است. میزان سهمیه ماهانه خودروهای شخصی بنزین‌سوز 60 لیتر، دوگانه‌سوز 30 لیتر و موتورسیکلت‌ها 25 لیتر درنظر گرفته شده است. بنابراین حداکثر میزان ذخیره بنزین خودروهای شخصی 540 لیتر و موتورسیکلت‌ها 225 لیتر خواهد بود. این میزان ذخیره در مورد خودروهای شخصی دوگانه‌سوز 270 لیتر خواهد بود.

قیمت هر لیتر بنزین معمولی سهمیه‌ای 1500 تومان، هر لیتر بنزین معمولی غیرسهمیه‌ای 3000 تومان و هر لیتر بنزین سوپر 3500 تومان تعیین شده است. این قیمت از آبان‌ماه 1398 تاکنون بدون تغییر باقی مانده. از ابتدای امسال، کارت‌های اضافه جایگاه‌های سوخت نیز جمع‌آوری شده است تا افراد برای سوخت‌گیری به کارت سوخت شخصی خود متکی باشند. با افزایش استفاده از کارت سوخت شخصی، کسب اطلاع از میزان سهمیه سوخت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

سهمیه‌ تاکسی‌ها براساس کارکرد و دوگانه‌سوز بودن یا نبودن آن‌ها متغیر است. طبق اعلام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، سهمیه تاکسی‌های بنزینی 400 لیتر، دوگانه‌سوز 200 لیتر (از ابتدای آذرماه 250 لیتر)، بین‌شهری بنزینی 750 لیتر، بین‌شهری دوگانه‌سوز 450 لیتر و ون شهری بنزینی 600 لیتر خواهد بود.

سهمیه بنزین تاکسی‌ها، با توجه به بیشتر بودن سهمیه آن‌ها نسبت به خودروهای سواری، یک ماه است و پس از آن می‌سوزد. به همین دلیل رانندگان تاکسی‌ها سعی می‌کنند تا سهمیه اضافه خود را تا پایان ماه مصرف‌ کنند.

مدیر ۱۴۰۲/۰۹/۱۴

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید