اتوبوس‌های وارداتی به عید نوروز نرسیدند!

از گذشته‌های دور تا به امروز، عید نوروز زمانی برای سفرهای پرتعداد ایرانیان بوده است. در این زمان تقاضا برای خرید بلیط اتوبوس، قطار و هواپیما افزایش می‌یابد؛ از این رو لازم است تا تعداد وسایل نقلیه در سرویس افزایش یابند. بااین‌حال به نظر می‌رسد که اتوبوس‌های وارداتی وعده داده شده، به تعطیلات نوروز امسال نخواهند رسید.

 

سال نو رسید، اتوبوس‌های وارداتی نرسیدند!

دستورالعمل واردات اتوبوس‌های کارکرده در جلسه بیست اردیبهشت‌ماه هیئت وزیران تصویب شد. بااین‌حال پس از گذشت هشت ماه، همچنان متقاضیان واردات اتوبوس کارکرده در سردرگمی مطلق به سر می‌برند. شرکت‌های واردکننده، سازمان راهداری و وزارت صمت مدام این موضوع را بین یکدیگر پاسکاری می‌کنند، به‌همین دلیل است که در آستانه عید نوروز شاهد ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان حمل‌ونقل کشور نیستیم.

خبرگزاری مهر در گزارشی به این موضوع پرداخته است. به بیان این خبرگزاری، کمبود اتوبوس و افزایش تعداد سفرها در عید نوروز، تقاضا برای خرید بلیط اتوبوس را افزایش می‌دهد. درنتیجه افزایش تقاضا، قیمت بلیط اتوبوس نیز افزایش خواهد یافت. گفته‌های خبرگزاری مهر صحت دارند، چرا که بررسی‌های میدانی در سایت‌های فروش بلیط اتوبوس از افزایش قیمت این خدمت طی هفته‌های اخیر خبر می‌دهد. تمامی این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که دو هزار دستگاه اتوبوس وارداتی هنوز به ناوگان حمل‌ونقل بین‌جاده‌ای کشور ملحق نشده‌اند.

 

درخواست‌ها برای افزایش قیمت بلیط اتوبوس در آستانه عید نوروز

«احمدرضا عامری»، سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور، در مورد افزایش قیمت بلیط اتوبوس و کمبود خودرو، با خبرگزاری مهر مصاحبه کرده است. به گفته عامری، در سال 1400 شانزده هزار و پانصد دستگاه اتوبوس بین‌شهری در کشور فعال بود که این تعداد درحال‌حاضر به 7500 دستگاه رسیده است.

به عبارتی 55 درصد از اتوبوس‌های فعال در کشور، دیگر مسافر جابه‌جا نمی‌کنند. البته این اتوبوس‌ها ناپدید نشده‌اند. بخشی از اتوبوس‌های بین‌شهری به‌دلیل فرسودگی، تنها به ارائه سرویس‌های خاص همچون تورهای گردشگری یا سفرهای دانش‌آموزی و دانشجویی می‌پردازند. بخش دیگری از اتوبوس‌ها نیز به‌عنوان سرویس حمل‌ونقل کارکنان مشغول به‌کار شده‌اند.

 

با توجه به کمبود اتوبوس، عامری از دولت درخواست کرد تا از موضوع قیمت‌گذاری بلیط اتوبوس عقب‌نشینی کند و این مسئله را به تعاونی‌ها واگذار نماید. همچنین طی روزهای آینده قیمت بلیت‌های نوروزی به‌همراه میزان افزایش آن‌ها مشخص خواهد شد. به گفته عامری، پیش‌فروش‌ بلیت اتوبوس نوروزی طی روزهای آتی آغاز خواهد شد.

براساس گفته سخنگوی اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور، برنامه‌ای برای واردات اتوبوس به کشور در دستور کار نیست. البته او اعلام کرد که حوزه‌ حمل‌ونقل به خودروهای جدید نیاز دارد. علاوه بر تأمین نیاز به خودروهای جدید از طریق اتوبوس‌های وارداتی، سه شرکت خودروساز نیز محصولات جدیدی را در این حوزه معرفی کرده‌اند. این محصولات شامل اتوبوس نویگیتور از سروش دیزل، اتوبوس چینی ایران‌خودرو دیزل و مارال با موتور کامینز از عقاب افشان هستند. از بین سه محصول ارائه‌شده، تنها فروش اتوبوس نویگیتور سروش دیزل آغاز شده است. تحویل این اتوبوس در سال آینده انجام خواهد شد.

منبع : دیجیاتو

مدیر ۱۴۰۲/۱۲/۱۳

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید