آیا هزینه شارژ خودرو‌های برقی و استفاده از آن‌ها در ایران مقرون‌به‌صرفه است؟

پس از یک سکوت طولانی، بالاخره وزارت نیرو تعرفه برق خودروهای الکتریکی را اعلام کرد. براساس اعلام وزارت نیرو، هزینه شارژ خودرو‌های برقی در ایران همانند تعرفه برق تجاری محاسبه می‌شود. بنابراین شارژ باتری خودروهای برقی، 547  تومان به ازای هر کیلووات ساعت هزینه دارد. بنابراین به‌طور مثال پرکردن باتری کی‌ام‌سی J7‌ الکتریکی با باتری 50 کیلووات ساعتی، 27,350 تومان هزینه در برخواهد داشت. در ازای این هزینه، می‌توانید با خودرو الکتریکی خود به میزان 402 کیلومتر رانندگی کنید.

 

برای مقایسه نسبی، لازم است تا نسخه درون‌سوز کی‌ام‌سی J7‌ را در این مقایسه دخیل کنیم. با مبلغ 27,350 تومان، می‌توانید 9.1 لیتر بنزین آزاد یا 18.23 لیتر بنزین سهمیه‌ای بزنید. مصرف ترکیبی این خودرو 6.9 لیتر بر صد کیلومتر عنوان شده است. بنابراین با صرف همین میزان هزینه برای سوخت، کی‌ام‌سی J7‌ درون‌سوز می‌تواند 131.8 یا 264 کیلومتر (بسته به نوع سوخت) را طی کنید. بنابراین در محاسبه اولیه کی‌ام‌سی J7‌ الکتریکی با هزینه ثابت، می‌تواند مسافت بیشتری را طی کند. اما این محاسبه تمام واقعیت را نشان نمی‌دهد.

 

زوایای پنهان هزینه شارژ خودرو‌های برقی

نخست آن‌که عملیات سوخت‌گیری یک خودرو درون‌سوز، بسیار سریع‌تر از شارژ خودروهای برقی انجام می‌شود. دوم آن‌که زیرساخت شارژ در کشور گسترده نیست و تنها در تهران چند جایگاه شارژ وجود دارد. درنهایت قیمت برق تجاری به‌طور سالیانه افزایش می‌یابد، درحالی‌که قیمت بنزین به دلایل مختلف ثابت نگه داشته می‌شود. بنابراین در سال آینده، افزایش 30 الی 100 درصدی را در نرخ تعرفه برق تجاری خواهیم دید. اگر حد وسط این افزایش را در نظر بگیریم، هزینه شارژ خودروهای برقی در سال 1403 به 875.2 تومان خواهد رسید.

حال بیایید تا یکبار دیگر این مقایسه را انجام دهیم. برای پرکردن باتری‌های جک E50A الکتریکی در سال 1403، حدود 44 هزار تومان بودجه نیاز دارید. با این مبلغ می‌توانید برای نسخه درون‌سوز کی ام سی جی 7، 14.5 لیتر بنزین با تعرفه آزاد یا 29.3 لیتر بنزین سهمیه‌ای بزنید. در این وضعیت برد کی ام سی J7‌ درون‌سوز به 210 کیلومتر یا 424.63 کیلومتر در سیکل ترکیبی می‌رسد. بنابراین خواهید دید که در سال آینده و با احتساب بنزین سهمیه‌ای، رانندگی معمول با کی‌ام‌سی J7‌ درون‌سوز نسبت به نسخه الکتریکی مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر خودروهای برقی فاقد هزینه سرویس‌های دوره‌ای هستند. همچنین نیازی به تعویض تسمه‌ها ندارند. تنها قطعات خودروهای برقی که به تعویض نیاز پیدا می‌کند، لنت‌های ترمز است. با این حال هنگام تعویض باتری پس از چندسال استفاده، تمامی این هزینه‌ها جبران می‌شود. پکیج باتری خودروهای هیبریدی هزینه‌های چندصد میلیونی به همراه دارد و این مسئله در مورد خودروهای برقی، بسیار بیشتر خواهد بود.

 

درنهایت بزرگ‌ترین مانع برای استفاده از خودروهای برقی، قیمت آن‌ها است. بهای این خودروها بیشتر از خودروهای درون‌سوز است و همین مسئله موجب کنار کشیدن خریداران می‌شود. همچنین افت قیمت شدید خودروهای برقی پس از چندسال که به‌دلیل کاهش قدرت باتری‌ها رخ می‌دهد، تقاضا برای خرید این خودروها را کاهش می‌دهد. خودرو در بازار ایران محصولی سرمایه‌ای است و هیچکس نمی‌خواهد سرمایه‌اش را به خطر بیندازد!

منبع : دیجیاتو

 

مدیر ۱۴۰۲/۱۲/۰۹

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید