فرمول جدید قیمت خودرو با همکاری وزارت صمت و شورای رقابت مشخص شد

مدتی پیش شورای رقابت خود را از مسئولیت قیمت‌گذاری خودرو کنار کشید و این وظیفه را به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صمت سپرد. بااین‌حال، این شورا در ساخت فرمول جدید قیمت خودرو دخیل بوده است. براساس گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، شورای رقابت فرمول خود را در دستورالعمل ابلاغی به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گنجانده است. این فرمول باعث تغییر قیمت خودروها در کارخانه خواهد شد که البته درنهایت شاهد افزایش بهای خودرو خواهیم بود.

فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو از روش بهای تمام‌شده به علاوه سود پیروی می‌کند. براین‌اساس، خودروسازان می‌توانند قیمت محصولات خود را از ترکیب بهای تمام‌شده ساخت محصول به همراه 2.5 درصد سود تعیین کنند. اعلام این فرمول باعث می‌شود تا بهانه‌های خودروسازان مبنی بر سودآور نبودن تولید برای همیشه تمام شود، چرا که آن‌ها به‌ازای تولید هر خودرو 2.5 درصد سود می‌کنند. این فرمول در جلسه مشترک وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان به‌دست آمده و مورد تأیید شورای رقابت نیز قرار گرفته است.

 

مثالی از فرمول جدید تعیین قیمت خودرو

به‌طور مثال، اگر هزینه تمام‌شده تولید یک خودرو 400 میلیون تومان باشد، کارخانه مجاز است تا آن را 410 میلیون تومان قیمت‌گذاری کند. البته این قیمت تنها مربوط به بهای خودرو است که در اختیار کارخانه قرار می‌گیرد. اضافه‌شدن سایر پرداخت‌های قانونی نظیر بیمه، مالیات و هزینه‌های شماره‌گذاری حدود 15 درصد دیگر به بهای خودروی فرضی ما اضافه می‌کند تا قیمت آن به حدود 471 میلیون تومان برسد.

 

استفاده از این فرمول جدید، باعث افزایش قیمت خودرو در کارخانه خواهد شد. البته دراِزای افزایش قیمت، عرضه خودروها نیز افزایش خواهد یافت. البته دستورالعمل جدید خودرو همچنان محدودیت‌هایی را برای فروش خودرو ایجاد کرده است. این محدودیت‌ها باعث می‌شوند تا اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه برقرار بماند؛ هرچند ممکن است این اختلاف کاهش یابد.

منبع : دیجیاتو

مدیر ۱۴۰۲/۱۰/۲۱

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید