ماجرای فروش 120 هزار خودرو با قیمت حاشیه بازار؛ تلاش‌هایی که همچنان ادامه دارد

طی هفته‌های گذشته، شاهد مطرح‌شدن بحث فروش 120 هزار خودرو با قیمت حاشیه بازار بودیم. براین اساس قرار بود تا دو خودروساز بزرگ، محصولات مازاد خود را با نرخ 5 درصد کمتر از قیمت بازار به فروش برسانند. این موضوع پس از چندبار تأیید و تکذیب، همچنان ادامه دارد. در جدیدترین اظهارات، «منوچهر منطقی»، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت این موضوع را محتمل می‌داند.

به گفته منطقی، خودروسازان و قطعه‌سازان توافق کرده‌اند تا 120‌هزار دستگاه خودرو خارج از ضوابط قیمتی در حاشیه بازار فروخته شود. قیمت این خودرو پنج درصد کمتر از نرخ بازار است. به‌عنوان مثال تارا اتوماتیک که اکنون در کارخانه 681,434,000 تومان قیمت دارد، با نرخ یک میلیارد تومان در قالب این طرح فروخته خواهد شد. مسئولان وزارت صمت به دلیل تأثیر مثبت این طرح بر افزایش جریان نقدینگی خودروسازان، حامی اجرای آن هستند. بااین‌حال شورای رقابت مخالف این طرح است. همچنین برخی روزنامه‌ها در روزهای گذشته مطالبی را برعلیه طرح فروش 120 هزار خودرو در حاشیه بازار منتشر کرده‌اند.

 

فروش 120 هزار خودرو، توجه مشتریان را جلب می‌کند

بااین‌حال بزرگ‌ترین مشکل اجرای این طرح، نارضایتی مصرف‌کنندگان است. بسیاری از متقاضیان خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه،‌ با موعد تحویل پاییز و زمستان 1403 مواجه شدند. به همین خاطر اکنون این پرسش مطرح می‌شود که اگر خودروسازان چند هزار خودرو مازاد دارند، چرا نخست تعهدات سال آینده خود را پاسخ نمی‌دهند؟ این شرکت‌ها می‌توانند پس از تحویل خودرو به تعهدات باقی‌مانده خود، به راحتی و بدون مخالفت نهادهای دیگر اتومبیل‌هایشان را به بازار عرضه کنند.

 

البته با وجود مخالفت افکار عمومی، استقبال مشتریان از این طرح قطعی به نظر می‌رسد. مدت‌هاست که روند عرضه خودرو به بازار کند شده است. درنتیجه عرضه انبوه چند هزار خودرو با هر قیمتی، مشتریان را به خود جلب خواهد کرد. اکنون روند افزایش قیمت‌ها در بازار آغاز شده است و نرخ‌ها به آرامی درحال بالارفتن هستند. بنابراین تا زمانی که طرح فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار به مرحله اجرا برسد، با نرخ‌های بالاتری نسبت به زمان فعلی مواجه خواهیم بود.

 

منبع : دیجیاتو

مدیر ۱۴۰۲/۱۰/۲۵

نظرات

چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز میای پاسخ
چقدر خوب شد قالب جدید1 روز قبل
ها یره روزگار همینه یک روز مییی یه روز

پیام خود را بگذارید